Fehérvár amatőr színházi életében sok éve ott mozog egy egyre több arcszőrzettel felszerelt harmincas fiatalember. Akik nyomon követik pályáját, leginkább két dolgot jegyeznek meg vele kapcsolatban: hogy bár drámát is játszott már nem egyszer, mégis igazi falstaffi, vígjátéki alkat. A másik pedig az, hogy igazából évek óta kitartóan teszi a dolgát színészként és televíziósként, semmi allűr, semmi hákli. Maradandót azzal ad a színpadról, hogy a darab után arra emlékezünk, milyen jót nevettünk már megint, Szabó Miklós Bencének köszönhetően. A 2019-es Királyi Napok augusztus 9-i fesztiválnyitányán egy zenés-táncos dramatikus történelmi játékban láthatjuk majd Batu kánként, ebből az apropóból született ez az interjú.
A fotót készítette: Varga András
- Hogy lettél/leszel Batu kán?
Matúz János rendező kért fel, mi már többször dolgoztunk együtt az október 23-i műsorban és Gorsiumban. Rám gondolt és én mondtam, hogy persze, oké.
- Ilyenkor mit csinál az ember? Hazarohan és megnézi a másodikas gimis történelemkönyvet?
Konkrétan tényleg ez történt, bár annyi helyzeti előnyöm volt, hogy 4-5 éve játszottunk Szabó Magda: Béla királyában és abban elég rendesen körbe jártuk az adott történelmi kort, igaz, inkább a muhi csata időszaka utánit, de mégis. Volt előkép már.
- Mit képzelsz el, milyen lesz a te Batu kánod?
Biztosan magyar szemszögből csinálnám meg – szerintem egy igazi intellektuális rohadék, aki nagyon negatív figura, de ugyanakkor egy furmányos, nagy koponya is, hiszen remekül tudta a háttérben mozgatni a szálakat.
- Színész és rendező szülők mellett nőttél fel, ilyenkor biztosan hátrányban van az a gyerek, aki kukásnak, mozdonyvezetőnek, atomfizikusnak készül. Mégis megkérdezem, hogyan lettél színész?
Van az idén 61 éves társulatunk, a Szabad Színház, édesanyám, édesapám ott játszott, sőt, egy-két hónap erejéig a nagymamám is – és valóban beleszülettem, sok választási lehetőségem nem volt, adta magát a közeg. De kapásból tetszett az egész. Hét-nyolcéves lehettem, mikor anyuék elkezdték az utánpótlás nevelést, Gomez, Koncz Károly foglalkozott a gyerekekkel, csináltunk darabokat, aztán az első komolyabb szöveges szerepet is megkaptam, Bruckner Szigfrid voltam a Négyszögletű kerek erdőben. Ez meghatározó volt, nagyon szerettem is játszani. Bekapott a gépszíj. Kétezer környékén, egy Adorján Viktor-írta misztériumjátékkal aztán becsatlakoztam a felnőtt társulathoz is.
- Mégsem lettél hivatalosan színész, mert kommunikációs szakember lettél, s így nem teljesítetted be a szülői álmot, „hogy na, majd a fiunk!” Nem is akartál jelentkezni a színművészetire?
Nem jelentkeztem, mert pont az érettségi évében nem indult általános színész szak a főiskolán, csak zenés osztály, nekem pedig az nem tetszett annyira. Nem akartam várni egy évet, közben felvettek a kommunikáció szakra, megtetszett és már nem akartam abbahagyni. Utána meg úgymond megöregedtem – de jól van ez így most, hiszen sok darabba, kőszínházba is be tudtam játszani különböző szerepekbe. Tavaly Veszprémben játszhattam a Funtek Frigyes rendezte Kurázsi mamában, Börcsök Enikő mellett, hatalmas élmény volt. Egyszóval egyáltalán nem bánom, hogy így történt, mert van egy másik szakmám is, amit nagyon szeretek. De se a tévét, se a színházat nem tudnám kizárólagosan csinálni.
- Ha te mégy színházba, mit nézel szívesen?
Operett, musical kivételével gyakorlatilag mindent. Azt szeretem, mikor egy darab után még két napig morfondírozhatok rajta, mit is akart jelenteni az egész.
- Másfél éves a kisfiad, jön felfelé a következő színészgeneráció nálatok?
Hajajj… Botond már most nagy színész. Simán lejátssza az apját.
További fotók forrása: Lőrincz Miklós és Facebook