Ha abból indulunk ki, hogy a zene örökké áramló, szüntelen, az embert egyfolytában körülvevő „flow”, akkor egy szimfonikus zenekar vezetője gyakorlatilag korunk perpetuum mobiléje...Ifjabb Major István, az Alba Regia Szimfonikus Zenekar igazgatója – maga mögött tudva a zenekar kiugróan sikeres nyári fellépéseit - e nyáron mégis tudott pihenni, mielőtt elmesélte volna őszi-téli koncertterveiket. Összességében három hetet töltődött egy mesebelien neki való nevű Balaton-parti helyen: Majorkán. A városban biciklivel jár és koffeinmentes kávét szeret.
Nem vicc, Balatonfenyves mellett Imre-majort hívják így az ott nyaralók. Az itt töltött napok után viszont már teljes fordulatszámon dolgozik a zenekar-igazgató: idén a társaság ügyeit többen is intézik, még egy saját jegyértékesítővel bővítenék majd a csapatot. Szükség is van ennyi emberre, mert míg 2014-ben 14 koncertet adott a zenekar, ez a 2015/2016-os évadban már 87 saját esemény kötődött az Albásokhoz.
- Versenyző típus vagyok – mondja finom mosollyal. - De inkább a mintákat figyelem, mint a versenytársakat. Három éves ciklusra szól a szerződésem, de nem gondolkodom ciklusokban, csakis a zenekarban. És elsősorban az motivál, hány embert tudunk megnyerni a komolyzenének – teszi hozzá István, két korty koffeinmentes café latte közben.
Elég sok minden történt igazgatósága első másfél éve alatt: önállóvá vált a zenekar, kiköltöztek a Budai úti épületből, jelenleg a Kodolányi főépületének egy részében dolgoznak, az egykori főiskolai nagyteremben próbálnak.
- A folyamatos fejlődést tűztük ki, több oldalról is. Egyrészt cél, hogy jó muzsikusokkal dolgozzunk. Jelenleg 33 félállású zenészt foglalkoztathatok. Ennyi emberrel lehet eljátszani egy klasszikus szimfóniát – de nagyon fontos lenne, hogy a muzsikusok anyagilag is megbecsültek legyenek. Ez egy csodálatos pálya, amelyben a zenész legnagyobb jutalma persze a taps, de abba nem lehet beleharapni.
- Mennyiben változott a komolyzene megítélése? Kik járnak az Alba Regia koncertjeire?
- Nagyon jó látni, mikor tele van a nézőtér például gazdasági szakemberekkel. Jó látni, hogy egyre többen döntenek úgy, hogy átadják magukat egy lelki felkészüléssel járó komolyzenei koncertnek Mi pedig igyekszünk is mind többeket becsalogatni, de még „kóstoltatni” is – például egy ingyenes nagykoncert formájában. Öröm, hogy a 20 éves Filharmónia sorozatban idén már két koncertet mi adunk a hatból, jövőre pedig a kaposvári Filharmónia-bérletben is van egy koncertünk. És ott a négy saját sorozatunk, az ifjúsági például éppen a napokban hirdettük meg: az idén Hajnóczy Soma, kétszeres bűvész világbajnok kápráztatja majd a fiatalokat a hangversenyeinken. Folytatjuk a jó visszhangú Csengőhang-koncerteket is a megyében és a megyehatáron túl is, még 9 koncerttel. A gyerekeknek nagyon érdemes és kitűnő élmény játszani, mindenhol tündérien, nagyon lelkesen fogadták a zenekart.
Ne legyünk szemellenzősek: a kultúra bizony anyagi bevételt kívánó dolog, manapság mondhatni elengedhetetlen benne a menedzseralapú gondolkodás. Az igazgató gyakorlatilag inkább mindenes: szervez, pályáz, dokumentál. Nagyon is adódik a kérdés, a néha papírmunkával is megrakott zenekar-igazgató, aki tíz évig szólócsellista volt a MÁV Szimfonikusoknál, mikor tud egyáltalán szoros értelemben véve zeneközelbe kerülni?
- Továbbra is vannak szólista ambícióim – áll bele a kérdésbe a muzsikus-igazgató. - De manapság inkább kisebb fellépéseket, szívesen közreműködnék a hangszeremmel egy-egy kiállításon, szoboravatón, ha hívnak.
- Jó, jó, de mit hallgat egy zenekar-igazgató?
- Mindenhol csak klasszikus zenét. Azt veszem észre magamon, hogy mindig a komolyzene után nyúlok. Nincs kedvenc korszakom, az értelmes, valamiről szóló kortárs muzsika ugyanúgy fel tud lelkesíteni. Amúgy a jó, igényes könnyűzenével sincs gondom - csak azt nem én választom, mert az mindenhonnan szól.